مخترع جوان ساروی: کار دولتی استعداد را می‌کُشد/ ایرانی‌ها را دست کم نگیرید

مخترع جوان ساروی: کار دولتی استعداد را می‌کُشد/ ایرانی‌ها را دست کم نگیرید

در مازندران همواره نخبگان زیادی وجود داشتند،که غیورانه دست از تلاش برنداشته و نه تنها به فکر فرار نبودند بلکه لباس آهنین بر تن کرده و در مقابل هر نوع تهدیدی ایستادند.

جوانان مخترع و نخبه دانشگاهی زیادی داریم که با هدف پیشرفت در اقتصاد کشور و بدعت گذاری، وارد عمل شدند و حتی در بدترین شرایط اقتصادی کم نیاورده و مسیر را ادامه دادند.

حسن یزدانی اهل ساری متولد سال ۱۳۶۷ دانشجوی دکتری رشته مهندسی برق و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و بنیاد ملی نخبگان یکی از نخبگان در مرکز مازندران است که از شور و ذوقش در عرصه کار فنی  دوران کودکی تا به حال برایمان می‌گوید:

وی دارای مدال‌های برتر در مسابقات جهانی است و تاکنون اختراعات زیادی داشته تا جایی که وقتی می‌پرسیم، آقای یزدانی تاکنون چند اختراع به ثبت رسانده‌اید؟ پاسخ می‌دهد؛ زیاد است دقیق نمی‌دانم باید چک کنم!

می‌خواستم به یک دردی بخورم

وی از آغاز راه می‌گوید: «درسم خیلی خوب نبود، برای همین پس از اول دبیرستان، به دلیل علاقه‌ام به رشته الکترونیک وارد هنرستان فنی و حرفه‌ای شدم، لباسی که در کارگاه به تن می‌کردم به من احساس هویت می‌داد که می‌توانم در کنار درس خواندن به یک دردی بخورم، کمی نگذشت تا همه نظر اساتید نسبت به من جلب شد و گفتند تو توانایی‌های لازم برای پیشرفت در این رشته را داری.

بعد از اتمام دوران دبیرستان در کنکور شرکت کردم و در دانشگاه سراسری بندرعباس قبول شدم، ولی راه طولانی بود همزمان در دانشگاه آزاد امتحان دادم و واحد قائم‌شهر در رشته الکترونیک پذیرفته شدم، فوق‌دیپلم را قائم‌شهر، لیسانس در ساری، فوق‌لیسانس نور و مقطع دکتری را در ساری به پایان رساندم.»

استارت اولین اختراع

این جوان نخبه ابراز می‌کند: هرگز درگیر نمره و معدل نبودم دلم می‌خواست کار عملی را بیاموزم و ایده‌پردازی کنم، کتاب‌های خارجی رباتیک و الکترونیک را مطالعه می‌کردم و چیزهای جدیدی یاد می‌گرفتم، الکترونیک هم یک علم نوین است که گستردگی فراوانی دارد.

من هم تلاش کردم تا خلق ایده داشته باشم تا اینکه در سال ۸۵ با همکاری دو تن از دوستانم دستگاه مدیریت مصرف فرآورده‌های دارویی به صورت زمان‌بندی شده به بیمار را که از طریق خط تلفن هم کنترل می‌شد ضبط صدا هم داشت، تولید کردیم، این دستگاه کاربری ساده‌ای داشت و مورد تأیید اساتید قرار گرفت.»

کسب رتبه جهانی در اختراع

یزدانی ادامه می‌دهد: «با این اختراع و یک ربات در پنجاهمین دوره مسابقات جهانی اختراع در آلمان شرکت کردیم، مدال نقره کسب کردیم، سپس دستگاه اندازه‌گیری فاصله رعد و برق تا سطح زمین اختراع و در مسابقات مالزی شرکت کرده و موفق به کسب مدال برنز شدم.

اختراع دستگاه شارژر محیطی موبایل

وی اضافه می‌کند: «حدود ۱۲ سال پیش، ایده طرح شارژ محیطی شارژ موبایل را طراحی کردم که از طریق ژنراتور خورشیدی کار کند، این ایستگاه شارژ خورشیدی امروز در سطح شهر نصب است، مردم با رسیدن به این ایستگاه شارژ خورشیدی موبایل خود را به پاور شارژ می‌چسابنند و گوشی شارژ خواهد شد.»

کار دولتی استعداد را می‌کُشد

این جوان نخبه ادامه می‌دهد: «این ایده و فناوری جدید بوده و بحث حمایت از تولید داخل مهم است که از آن حمایت نمی‌شود، والدین به فکر این هستند که فرزندان‌شان در ادارات دولتی استخدام شوند، من این افکار را قبول ندارم، این تفکر غلط است و کار دولتی یک استعداد را می‌کشد‌.

چند درصد از لباس بچه‌های ما تولید ایران است؟ ۲۰ درصد؟ اگر اینطور است والدین ۸۰ درصد در بیکاری فرزندانشان مقصر هستند، تولید باید در داخل صورت بگیرد ما شرکت‌های بزرگی داریم که قابلیت صادرات را دارند.»

راه‌اندازی شرکت توانا الکترونیک شمال

یزدانی با اشاره به اینکه سال‌ها است شرکت توانا الکترونیک شمال، را به راه انداخته، یادآور می‌شود: «کتاب طراحی و اجرای پی‌سی‌بی را تألیف کردم، می‌خواهم خودروی برقی تولید کنم، در سال ۱۳۹۴ اختراع من دانش‌بنیان شد و در سال ۱۳۹۶، گروه ما به‌عنوان فناور برتر استان انتخاب شد.»

طوفان استارتاپی در راه است

وی اضافه می‌کند: «در حال حاضر به‌طور غیرمستقیم و مستقیم با چندین نفر کار می‌کنم، به تحقیق پژوهش و تولید ایده نو می‌پردازیم، با ایده‌ای نو وارد استارتاپ خواهم شد و تاکنون هیچ تسهیلاتی از هیچ بانکی دریافت نکردم.

من با انگیزه در کشور خودم خواهم ماند، در آینده با این  پتانسیل طوفان بزرگ استارتاپی را خواهیم داشت؛ عواقب ویروس کرونا را تبدیل به فرصت خواهیم کرد چرا که ما را مجبور کرد با فکر پول بسازیم.»

بیان خاطره‌ای شیرین

این کارآفرین و مخترع ساروی از خاطره‌ای شیرین می‌گوید: «روزی در پارک قائم نشسته بودم، یک مسافر زمانی که می‌خواست عکس بگیرد شارژ موبابلش تمام شد و از شارژر خورشیدی استفاده کرد، که برایم جالب بود، در کشور آلمان زمان رونمایی از  این طرح یکی از آلمانی‌ها می‌گفت: ایرانی‌ها را دست کم نگیرید، در آن لحظه احساس غرور کردم.

یزدانی در پایان از مردم و مسؤولان می‌خواهد که نگاه ویژه‌ای به تولیدات و اختراعات داخل کشور داشته و فرزندان خود را در این مسیر تعلیم دهند.

این جوان مخترع برخلاف تصور  از دردودل‌هایش نگفت و گویی گله‌ای نداشت، دلش را به تولیدات و اختراعاتش خوش کرده بود و خوشحال بود از اینکه در رشته فنی تحصیل کرده و در همین رشته مقطع دکتری را به پایان رسانده است.

به گزارش فارس، اختراع دستگاه شارژر خورشیدی موبایل توسط این جوان نخبه را خودمان وقتی در سطح پارک‌ها می‌بینیم رویش یادگاری نوشته شده و سیم و کابل‌هایش را بردند، ولی لابه‌لای صحبت‌های این جوان هیچ شکایتی در این خصوص نبود و می‌گفت مردم ما روز به روز بیشتر از قبل با فرهنگ تولید داخل آشنا شده و همراه می‌شوند.

 

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha